Afflelou opticien & gehoordeskundige

Onze geschiedenis

Alain Afflelou

ALAIN AFFLELOU, oprichter

In 1971 verliet Alain Afflelou Parijs, waar hij op 23-jarige leeftijd was afgestudeerd als opticien en audicien. Hij had talent voor de omgang met mensen en besloot dus een eigen bedrijf op te starten. Hij opende zijn eerste optiekzaak in 1972 in de streek van Bordeaux (Le Bouscat).

In 1978 lanceerde Alain Afflelou zijn eerste revolutionaire reclamecampagne met monturen van alle merken aan halve prijs en startte hij persoonlijk mee de ontwikkeling van het AFFLELOU-franchisenetwerk op.

Voortdurende innovatie is een van de belangrijkste pijlers van het succes van de charismatische visionair. Hij heeft een merk kunnen opbouwen dat zich door de jaren heen blijft onderscheiden in een bijzonder concurrerende omgeving dankzij de sterke wereldwijde communicatie en productinnovatie. In 1985 waren er 100 Afflelou-verkooppunten in Frankrijk, tegen 1999 waren het er al 360 en in juli 2021 was het aantal gestegen tot 1.449.

Alain Afflelou heeft altijd van sport gehouden, vooral van voetbal en rugby. Competitiviteit, teamgeest en dynamiek: ALAIN AFFLELOU deelt zijn waarden met de wereld van de topsport. Het verbaasde dan ook niemand dat het merk midden jaren 80 sporters begon te sponsoren. Sinds 2019 is hij een van de 5 populairste ondernemers van Frankrijk*. De AFFLELOU-groep heeft ondertussen 50 jaar ervaring en blijft voortdurend nieuwe optiekzaken en hoorcentra openen en nieuwe mogelijkheden onderzoeken om te voldoen aan de verwachtingen van een steeds groeiend aantal klanten.

*bron: Forbes-tijdschrift

Anthony AFFLELOU, CEO van de AFFLELOU-groep

 De markten voor optiek en hooroplossingen zijn bijzonder concurrerend en gefragmenteerd. Om zich te onderscheiden van de concurrentie heeft de Afflelou-groep altijd ingezet op betaalbare prijzen, een breed assortiment en voortdurende innovatie. Na de revolutie veroorzaakt door onze Tchin Tchin-aanbieding in 1999 zijn we nooit gestopt met vernieuwen. Dat wordt nogmaals bevestigd door het ongelofelijke succes van onze nieuwste creatie, MAGIC. Ook uit onze verkoopprestaties van de afgelopen jaren blijkt duidelijk dat we op de goede weg zijn. Ons bedrijfsmodel is zo robuust dat we het hebben kunnen uitrollen over tal van verkoopgebieden. Met bijna 500 verkooppunten in het buitenland heeft onze voetafdruk een nieuw niveau bereikt.

Opticiens en audiciens spelen een belangrijke rol in het verbeteren van het leven van mensen die een bril of hoorapparaat moeten dragen. We zijn trots op de kwaliteit van onze franchisenemers die innovatieve en kwalitatieve oplossingen bieden tegen betaalbare prijzen. Dat is de essentie van het beleid van de merken van de AFFLELOU-groep voor zowel brillen als hoorapparaten.

Ons franchisebedrijfsmodel is gebaseerd op een verdeling van de commerciële taken tussen de franchisegever en de franchisenemer. Zo hebben de franchisenemers toegang tot middelen die anders onbereikbaar zouden zijn. Het merk draagt zijn knowhow, zijn betrouwbaar imago, zijn marketingvaardigheden en zijn performante communicatiemiddelen bij.

CEO

De hoogtepunten van de groep