Afflelou opticien & gehoordeskundige

Onze MVO-aanpak

Onze opdracht

De toegang vergemakkelijken tot producten en diensten die het visuele en auditieve welzijn en comfort van mensen verbeteren

De Groep Afflelou vergemakkelijkt al ruim 50 jaar de toegang tot producten en diensten die bijdragen aan een beter visueel en auditief welzijn en comfort van mensen en zo hun dagelijks leven verbeteren. Het dragen van een bril of hoorapparaat zou geen belemmering mogen zijn. Vandaag de dag heeft iedereen het recht om goed te zien en te horen.

Als verdeler van optische producten en hoortoestellen en als dienstverlener (oogonderzoeken en hoortests) is het onze doelstelling om systematisch de juiste oplossingen tegen de juiste prijs aan te bieden en aan de vele behoeften van onze klanten te voldoen.

Wat het probleem met uw zicht of gehoor ook is, wij geloven dat iedereen in alle vrijheid van zijn dagelijks leven moet kunnen genieten.

Onze waarden

Sinds de opening van de eerste winkel door oprichter Alain Afflelou heeft de Groep AFFLELOU zich voortdurend opnieuw uitgevonden, zijn aanbod vernieuwd en zijn communicatie verzorgd.

 

Door bij ons te komen werken, deelt u onze menselijke en professionele waarden:

Respect

ten aanzien van medewerkers, franchisenemers, klanten en leveranciers.

Vertrouwen

om te inspireren en teamwerk aan te moedigen.

Het engagement

Het engagement om onze overtuigingen krachtig en moedig toe te passen.

Passie voor innovatie

om nieuwe oplossingen te zoeken waardoor mensen beter kunnen zien en horen.

Onze aanpak voor maatschappelijk engagement

We engageren ons om in het kader van onze activiteiten zorg te dragen voor onze teams en zakenpartners (franchisenemers, leveranciers en eindklanten), de omgeving waarin we actief zijn te respecteren en de ethische praktijken en gedragsregels na te leven.

 

In 2022 hebben we beslist om de integratie van MVO in de Groep en in onze wereldwijde strategie te versnellen door de opstelling van een MVO-stappenplan. Dit plan houdt rekening met de verwachtingen van interne en externe belanghebbenden, en met de dubbele impact: de impact van de maatschappij en de omgeving op onze activiteiten en de impact van onze activiteiten op de maatschappij en de omgeving, volgens het principe van de dubbele materialiteit.

Als bewijs van ons engagement zijn we in juli 2022 toegetreden tot het Global Compact van de Verenigde Naties, een vrijwillig initiatief dat bedrijven in de hele wereld oproept om meer duurzame en maatschappelijk verantwoorde beleidslijnen en praktijken toe te passen. Het is een raamwerk voor een universeel en vrijwillig engagement dat toegespitst is op tien beginselen met betrekking tot mensenrechten, internationale arbeidsnormen, milieu en corruptiebestrijding. Deze tien beginselen zijn zelf gekoppeld aan de 17 duurzame-ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals - SDG’s).

the global compact logothe global compact logo
Objectifs de développement durable logoObjectifs de développement durable logo

Het MVO-stappenplan van de groep

Ons MVO-stappenplan omvat de prioritaire aandachtspunten van de Groep, op basis van 6 strategische pijlers,

onderverdeeld in 14 verbintenissen. Zo leveren we een bijdrage aan 5 SDG’s:

Governance & Ethiek

MVO integreren in de governance van de onderneming


Ethiek integreren in onze praktijken en in onze relaties met belanghebbenden

Werknemers

Talent aantrekken en behouden


De ontwikkeling van onze medewerkers ondersteunen


Discriminatie bestrijden en diversiteit en inclusie stimuleren


Een goede werkomgeving en het welzijn van de werknemers bevorderen

Franchisenemers

De verantwoorde ontwikkeling van ons franchisenetwerk ondersteunen

Klanten en maatschappij

Ons dagelijks inzetten om de klantervaring en -tevredenheid te verbeteren


Innovatieve producten en diensten aanbieden die voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk zijn


Onze klanten en de maatschappij sensibiliseren voor de uitdagingen op het vlak van visuele en auditieve gezondheid

Milieu

De CO2-voetafdruk van onze activiteiten en onze waardeketen verkleinen


De milieu-impact van onze producten en verpakkingen over de volledige levenscyclus beperken

Leveranciers & producten

De kwaliteit en veiligheid van onze producten en diensten waarborgen


Verantwoorde relaties ontwikkelen met onze leveranciers

Onze producten en duurzaamheid

We werken aan het ecodesign van de producten en verpakkingen van het merk Alain Afflelou:

Biogebaseerde materialen

100% van de plastic monturen van de MAGIC TCHIN TCHIN-collectie worden met G850 gefabriceerd, een bioplastic verkregen uit eengrondstof op basis van wonderolie.. Wonderolie wordt verbouwd in semi-aride gebieden en draagt niet bij aan de ontbossing.

Alain Afflelou

Gerecycleerde materialen

De verpakking van onze nieuwe lenzen ‘L’Ephémère’ wordt volledig van gerecycleerd plastic gemaakt, en bijna 99% van het plastic dat in het productieproces wordt gebruikt is ook gerecycleerd. Bovendien werd de hoeveelheid plastic met bijna 80% verminderd in vergelijking met een traditionele verpakking.

In verpakkingen is de hoeveelheid plastic met bijna 80% verminderd.*

Bijna 99% van het plastic dat in het productieproces wordt gebruikt, wordt gerecycled.*

De verpakking is 100% gemaakt van gerecycled plastic.*

Ons inzamelprogramma dat brillen een tweede leven geeft

Miljoenen mensen over de hele wereld hebben niet genoeg geld om hun zicht goed te verzorgen, en ongeveer 90% van de oogaandoeningen is dan ook geconcentreerd in de lage-inkomenslanden. Sinds 2015 hebben we onze krachten gebundeld met ‘Médico Lions Club de France’ en ‘Lions Clubs International’ in Spanje: brillen worden opgeknapt zodat dit essentiële gezondheidsproduct aan mensen in nood kan worden bezorgd.

In onze winkels in Frankrijk, Zwitserland en Spanje hebben we inzamelbakken geplaatst waarin onze klanten en andere brillendragers oude brillen die ze niet meer dragen (brillen op sterkte, zonnebrillen en leesbrillen) kunnen achterlaten. De ingezamelde brillen worden naar het atelier van onze partner gestuurd, waar ze worden getrieerd. Daarna worden ze via humanitaire missies in de hele wereld weggegeven door vrijwilligers en plaatselijke teams aan mensen in nood, of worden ze gerecycleerd.

Bedankt voor uw gift, u bent MAGIC!

U hebt net deelgenomen aan ons inzamelprogramma dat brillen een tweede leven geeft:

Uw brillen en hoortoestellen worden in een atelier getrieerd door onze partner ‘Médico Lions Clubs de France’ en daarna aan mensen in nood gegeven, via humanitaire missies in de hele wereld. Ofwel worden ze gerecycleerd.

Onze stichting ALAIN AFFLELOU

Sinds 2007 legt de stichting ALAIN AFFLELOU zich vooral toe op projecten voor sensibilisering,

preventie en diagnose van visuele en auditieve problemen, zowel in Spanje als in andere landen. Het hoofddoel bestaat erin de

levenskwaliteit van de mees kansarme bevolkingsgroepen te verbeteren, door hen te helpen hun zicht en gehoor te verbeteren en verzorgen.

Dit zijn de voornaamste actiedomeinen van de stichting:

  • Visuele en auditieve gezondheid en verzorging voor kwetsbare bevolkingsgroepen.
  • Preventie en sensibilisering.
  • Innovatie en onderzoek.

Meer informatie over de acties van onze stichting vindt u hier:https://www.afflelou.es/fundacion/


Ons mvo-rapport 

Ons MVO-rapport, dat op vrijwillige basis wordt gepubliceerd, beschrijft de integratie van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de algemene strategie van de Groep Afflelou, de voornaamste projecten en initiatieven die op dit gebied door de verschillende entiteiten en teams worden uitgevoerd, en de behaalde prestaties.

 

Het doel is om al onze belanghebbenden te informeren over onze acties en vooruitgang op het gebied van MVO. We willen transparant zijn, niet alleen over de manier waarop we onze doelstellingen nastreven, maar ook over de grote uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd om ze te realiseren.

 

In een dynamiek van voortdurende verbetering zal dit MVO-rapport jaarlijks worden bijgewerkt en aangevuld. Het vormt de basis voor ons toekomstig engagement en de bijbehorende doelstellingen met betrekking tot de prioritaire ecologische, sociale en maatschappelijke uitdagingen.

Onze impact

Onze maatschappelijke impact

+5.600

mensen tewerkgesteld
in het hele netwerk

70%

vrouwen in het totale personeelsbestand
(hoofdkantoor en filialen)

+28.000

uren opleiding
gegevenaan werknemers

+27.000

uren opleiding
gegeven aan franchisenemers

39

franchisewinkels hebben gebruik gemaakt van het
ondernemersprogramma
Adelante

Onze klantenimpact

1e

Opticien in Frankrijk qua
qua bekendheid en 2nd in Spanje

Klantenservice van het jaar

in de categorie Opticien voor het
9ème opeenvolgende jaar (Frankrijk,
2024)

+150

winkels uitgerust met het telegeneeskundesysteem
télémédecine (oftalmologie) en
Frankrijk, met...

+30 000

verrichte teleconsultaties

+1,6 M

optiekklanten die van het
aanbod hebben geprofiteerd TchinTchin

+100 000

klanten die van het aanbod hebben
geprofiteerd NextYear®

Notre impact environnemental

32%

van onze ALAIN AFFLELOU-monturen en...

77%

van onze MAGIC CLIPS zijn gemaakt
van «bioplastic» (G850)

100%

van de plastic monturen van de
collectie MAGIC Tchin Tchin
zijn gemaakt van« bioplastic Â»
(G850)

+328 000

oude brillen
ingezameld in onze winkels
en aan Lions gegeven voor
humanitaire missies of voor recyclage

Stichting ALAIN AFFLELOU

+ 7200

oogonderzoeken uitgevoerd en …

+9 400

brillen op sterkte en zonnebrillen bedeeld in het
kader van de actie ‘Enfants du désert’ in
Marokko sinds 2012

+214 000

oogonderzoeken uitgevoerd en …

+126 000

brillen bedeeld in het
kader van de campagne rond visuele gezondheid
ter voorkoming van schoolfalen in Spanje
sinds 2000

"Gegevens van de Groep op 31/07/2024
Gegevens van de stichting Alain Afflelou, gecumuleerd over meerder jaren