Een Europees leider in de
OPTIEK- EN AUDIOFRANCHISE;
OPTIEK- EN AUDIOFRANCHISE;
Afflelou behoort tot de belangrijkste Europese franchisegevers in optiekproducten en hoortoestellen.
Afflelou werd in 1972 opgericht door Alain Afflelou, met de opening van een eerste winkel in Bordeaux. Vandaag trekt Afflelou partij van een historische aanwezigheid in Frankrijk, waar het bedrijf in 2017 het grootste franchisenetwerk in de optiek is. Daarnaast is het stevig gepositioneerd in Spanje.
Afflelou is nu aanwezig in 18 landen, met 1449 winkels, en speelt in op de diversiteit van de behoeften van dragers van brillen en hoortoestellen, met een aanbod van talloze formaten, merken, producten en kanalen.
Het economisch model van Afflelou is op de franchise gestoeld en onderbouwde met succes de ontwikkeling van de Groep.
De kerncijfers
(op 31 july 2021)
(op 31 july 2021)
18
landen
1449
magasins dans
winkels wereldwijd
winkels wereldwijd
985,5
M€ incl.btw
ongeveer
300
300
vaste werknemers in onze kantoren
meer dan
900
900
werknemers in de filialen
meer dan
700
700
franchisenemers
Kapitaal van ALAIN AFFLELOU
39%
LION CAPITAL
29%
Caisse de dépôt et placement du québec
14%
APAX FRANCE
14%
Vennootschap van de heer AFFLELOU
4%
Management
Ons netwerk
FRANKRIJK
871
vestigingens
(AA+OD)
871
vestigingens
(AA+OD)
SPANJE
409
vestigingen
(AA+OD)
409
vestigingen
(AA+OD)
REST
VAN DE WERELD
142
vestigingen
(AA+OD)
VAN DE WERELD
142
vestigingen
(AA+OD)
ALAIN
AFFLELOU
776
AFFLELOU
776
ALAIN
AFFLELOU
ACCOUSTICIEN
325
AFFLELOU
ACCOUSTICIEN
325
SEGMENT DISCOUNT
95
Optical Discount
95
Optical Discount
Aanwezig in volgende landen : Frankrijk, Spanje, België, Portugal, Zwitserland, Luxemburg, Prinsdom Andorra, Marokko, Tunesië, Togo, Ivoorkust, Burkina Faso, Algerije, Libanon, Senegal, Koeweit, Colombia, Vietnam.
Een speler met een veelzijdige deskundigheid
Meerdere formaten
- Actief beheer van het netwerk van winkels en van het formaat van de winkels (stadscentrum vs winkelcentra vs bedrijvenparken).

Meerdere formaten
- Actief beheer van het netwerk van winkels en van het formaat van de winkels (stadscentrum vs winkelcentra vs bedrijvenparken).

Meerdere kanalen
- Netwerk van fysieke winkels
- 5 online winkels (Alain Afflelou, Optical Discount, Optimil, Happyview, Malentille)
- 24/7 beschikbaarheid
- “click & collect” verkoopmodel

Meerdere kanalen
- Netwerk van fysieke winkels
- 5 online winkels (Alain Afflelou, Optical Discount, Optimil, Happyview, Malentille)
- 24/7 beschikbaarheid
- click & collect” verkoopmodel

Meerdere aanbiedingen
- Optiekdeskundige sinds 1972
- Hoortoestellendeskundige sinds 2011 met het doel om :
- Het succes in de optiek over te doen
- Een versnipperde markt te consolideren
- Synergieën te smeden met de optiek, op het vlak van inkomsten en kosten

Meerdere aanbiedingen
- Optiekdeskundige sinds 1972
- Hoortoestellendeskundige sinds 2011 met het doel om :
- Het succes in de optiek over te doen
- Een versnipperde markt te consolideren
- Synergieën te smeden met de optiek, op het vlak van inkomsten en kosten

Meerdere handelsnamen
- Grote doorbraak in het discountsegment
- Optical Discount (juli 15)
- Optimil (Juli 16)
- Afflelou SUN






Meerdere handelsnamen
- Grote doorbraak in het discountsegment
- Optical Discount (Juli 15)
- Optimil (Juli 16)
- Afflelou SUN






MEERDERE LANDEN : EEN GESLAAGDE INTERNATIONALISERING

1ste Franchisenetwerk in de optiek in Frankrijk
1ste Franchisenetwerk in de optiek in Spanje (in aantal winkels
1ste Bekende optiekmerk in Frankrijk
1ste Franchisenetwerk in de optiek in Spanje (in aantal winkels
1ste Bekende optiekmerk in Frankrijk
Binnenlandse markten


Binnenlandse markten


Internationale aanwezigheid











Internationale aanwezigheid











Een ervaren managementteam

Anthony Afflelou
Directeur Groep

Eva Ivars
General Manager Spanje en innovatie
General Manager Spanje en innovatie

Afif Haddar
Manager van de filialen

Bénédicte Chalumeau Vignon
Communicatie Manager Frankrijk

Laurent Afflelou
Development Manager Groep

Lionel Afflelou
Product Manager

Fréderic FRANCESCHI
Juridisch Directeur

Jacques-Denis LATOURNERIE
Directeur Human Resources en Interne Communicatie voor de Groep

André VERNEYRE
Manager financiële operaties

Laurent DUQUESNE
Directeur Financiën en Back Office

Troeven die het verschil maken
01
Een sterk merk dat ten dienste staat van de franchisenemers.
- Een grote bekendheid :
- In Frankrijk is Alain Afflelou het bekendste optiekmerk (94% geholpen bekendheid).
- In Spanje heeft Alain Afflelou een geholpen bekendheid van 77%.
- Een communicatie die gedragen wordt door boegbeeld Sharon Stone
- Exclusieve producten die partij trekken van de beste technologieën
02
Een optimale positionering in een versnipperde markt met een hoog groeipotentieel. Aantrekkelijke markten, ondersteund door :
- Structurele hefbomen (verouderende bevolking, nieuwe leefwijzen, technologische innovatie
- geringe gevoeligheid voor de economische cycli
- een gunstig regelgevingskader in Frankrijk en Spanje
- een versnipperde markt = een bijkomende bron voor groei
- het vermogen om externe groei-operaties uit te voeren, door het smeden van synergieën.
03
Innovatie en een goede kijk op de behoeften van de consumenten staan centraal in het DNA van de groep
- Een beleid van aantrekkelijke en concurrerende prijzen
- Een aanbod van exclusieve producten, dankzij partnerships met befaamde glazenfabrikanten
- Bevordering van het bezit van meerdere brillen met ongeziene commerciële aanbiedingen (Tchin Tchin)
- Marketingstrategie rond formules voor meer betalingsgemak (Next Year)
- Inbreng van bijkomende diensten, door de ervaring (Win-Win)
04
Een efficiënt franchisemodel dat waarde creëert :
- Een aantrekkelijk waardevoorstel voor de franchisenemers: aankoopcentrale, financieringsoplossing, toegang tot innovaties, commerciële ondersteuning, communicatiecampagnes, toegang tot de exclusieve producten van het merk Afflelou, ondersteuning en opleidingen
- Toegang tot de leveranciers: referentiëringscentrale en betalingscentrale
- Een versnipperde markt = een bijkomende bron van groei
- 188 eigen winkels: flagship, test en optimaal beheer van het netwerk
05
Een veerkrachtig financieel profiel dat kasmiddelen genereert
- Een economisch model dat weinig kapitaal vraagt
- Een model dat tot hoge rentabiliteit leidt
Een strategie die geënt is op sterke ontwikkelingsperspectieven </h2>
1
De expansie van het Alain Afflelou netwerk voortzetten op zijn nationale markten
2
Het aanbod van optische producten segmenteren
3
Een referentiemarkt worden in de hoortoestellen
4
Verdere ontwikkeling in Europa
5
Een internationaal merk uitbouwen
6
Steunen op een strategie van selectieve externe groei