arrow-left
cross

Wie zijn we? Maak kennis met de Groep Afflelou

Een Europees leider in de
OPTIEK- EN AUDIOFRANCHISE;

Afflelou behoort tot de belangrijkste Europese franchisegevers in optiekproducten en hoortoestellen.

Afflelou werd in 1972 opgericht door Alain Afflelou, met de opening van een eerste winkel in Bordeaux. Vandaag trekt Afflelou partij van een historische aanwezigheid in Frankrijk, waar het bedrijf in 2017 het grootste franchisenetwerk in de optiek is. Daarnaast is het stevig gepositioneerd in Spanje.

Afflelou is nu aanwezig in 18 landen, met 1449 winkels, en speelt in op de diversiteit van de behoeften van dragers van brillen en hoortoestellen, met een aanbod van talloze formaten, merken, producten en kanalen.

Het economisch model van Afflelou is op de franchise gestoeld en onderbouwde met succes de ontwikkeling van de Groep.

De kerncijfers
(op 31 july 2021)
18
landen
1449
magasins dans
winkels wereldwijd
985,5
M€ incl.btw
ongeveer
300
vaste werknemers in onze kantoren
meer dan
900
werknemers in de filialen
meer dan
700
franchisenemers
Kapitaal van ALAIN AFFLELOU

39%
LION CAPITAL
29%
Caisse de dépôt et placement du québec
14%
APAX FRANCE
14%
Vennootschap van de heer AFFLELOU
4%
Management

Ons netwerk

FRANKRIJK
871
vestigingens
(AA+OD)
SPANJE
409
vestigingen
(AA+OD)
REST
VAN DE WERELD

142
vestigingen
(AA+OD)
ALAIN
AFFLELOU

776
ALAIN
AFFLELOU
ACCOUSTICIEN

325
SEGMENT DISCOUNT
95
Optical Discount

Aanwezig in volgende landen : Frankrijk, Spanje, België, Portugal, Zwitserland, Luxemburg, Prinsdom Andorra, Marokko, Tunesië, Togo, Ivoorkust, Burkina Faso, Algerije, Libanon, Senegal, Koeweit, Colombia, Vietnam.

Een speler met een veelzijdige deskundigheid

Meerdere formaten
  • Actief beheer van het netwerk van winkels en van het formaat van de winkels (stadscentrum vs winkelcentra vs bedrijvenparken).
Afflelou multi-format
Meerdere formaten
  • Actief beheer van het netwerk van winkels en van het formaat van de winkels (stadscentrum vs winkelcentra vs bedrijvenparken).
Afflelou multi-format
Meerdere kanalen
  • Netwerk van fysieke winkels
  • 5 online winkels (Alain Afflelou, Optical Discount, Optimil, Happyview, Malentille)
    • 24/7 beschikbaarheid
    • “click & collect” verkoopmodel
Meerdere kanalen
  • Netwerk van fysieke winkels
  • 5 online winkels (Alain Afflelou, Optical Discount, Optimil, Happyview, Malentille)
    • 24/7 beschikbaarheid
    • click & collect” verkoopmodel
Meerdere aanbiedingen
  • Optiekdeskundige sinds 1972
  • Hoortoestellendeskundige sinds 2011 met het doel om :
    • Het succes in de optiek over te doen
    • Een versnipperde markt te consolideren
    • Synergieën te smeden met de optiek, op het vlak van inkomsten en kosten
Afflelou acousticien
Meerdere aanbiedingen
  • Optiekdeskundige sinds 1972
  • Hoortoestellendeskundige sinds 2011 met het doel om :
    • Het succes in de optiek over te doen
    • Een versnipperde markt te consolideren
    • Synergieën te smeden met de optiek, op het vlak van inkomsten en kosten
Afflelou acousticien
Meerdere handelsnamen
  • Grote doorbraak in het discountsegment
    • Optical Discount (juli 15)
    • Optimil (Juli 16)
  • Afflelou SUN
Optimil Alain afflelou
Optical discount Afflelou SUN
Malentille
Meerdere handelsnamen
  • Grote doorbraak in het discountsegment
    • Optical Discount (Juli 15)
    • Optimil (Juli 16)
  • Afflelou SUN
Optimil Alain afflelou
Optical discount Afflelou SUN
Malentille
MEERDERE LANDEN : EEN GESLAAGDE INTERNATIONALISERING
Afflelou numéro 1
1ste Franchisenetwerk in de optiek in Frankrijk
1ste Franchisenetwerk in de optiek in Spanje (in aantal winkels
1ste Bekende optiekmerk in Frankrijk
Binnenlandse markten
Afflelou France Afflelou Espagne
Binnenlandse markten
Afflelou France Afflelou Espagne
Internationale aanwezigheid
Présence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationale
Internationale aanwezigheid
Présence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationalePrésence internationale

Een ervaren managementteam

Anthony Afflelou
Anthony Afflelou
Directeur Groep
Eva ivars
Eva Ivars
General Manager Spanje en innovatie
 
 
Afif Haddar
Afif Haddar
Manager van de filialen

Bénédicte Chalumeau Vignon
Bénédicte Chalumeau Vignon
Communicatie Manager Frankrijk

Laurent Afflelou
Laurent Afflelou
Development Manager Groep

Lionel Afflelou
Lionel Afflelou
Product Manager

Frédéric Francheschi Directeur Juridique
Fréderic FRANCESCHI
Juridisch Directeur
Jacque Denis Latournerie DRH
Jacques-Denis LATOURNERIE
Directeur Human Resources en Interne Communicatie voor de Groep
André Verneyre
André VERNEYRE
Manager financiële operaties
Directeur Général Finance et Back office
Laurent DUQUESNE
Directeur Financiën en Back Office
 
Troeven die het verschil maken

Troeven die het verschil maken

01
Een sterk merk dat ten dienste staat van de franchisenemers.
  • Een grote bekendheid :
    • In Frankrijk is Alain Afflelou het bekendste optiekmerk (94% geholpen bekendheid).
    • In Spanje heeft Alain Afflelou een geholpen bekendheid van 77%.
  • Een communicatie die gedragen wordt door boegbeeld Sharon Stone
  • Exclusieve producten die partij trekken van de beste technologieën
02
Een optimale positionering in een versnipperde markt met een hoog groeipotentieel. Aantrekkelijke markten, ondersteund door :
    • Structurele hefbomen (verouderende bevolking, nieuwe leefwijzen, technologische innovatie
    • geringe gevoeligheid voor de economische cycli
    • een gunstig regelgevingskader in Frankrijk en Spanje
  • een versnipperde markt = een bijkomende bron voor groei
  • het vermogen om externe groei-operaties uit te voeren, door het smeden van synergieën.
03
Innovatie en een goede kijk op de behoeften van de consumenten staan centraal in het DNA van de groep
  • Een beleid van aantrekkelijke en concurrerende prijzen
  • Een aanbod van exclusieve producten, dankzij partnerships met befaamde glazenfabrikanten
  • Bevordering van het bezit van meerdere brillen met ongeziene commerciële aanbiedingen (Tchin Tchin)
  • Marketingstrategie rond formules voor meer betalingsgemak (Next Year)
  • Inbreng van bijkomende diensten, door de ervaring (Win-Win)
04
Een efficiënt franchisemodel dat waarde creëert :
  • Een aantrekkelijk waardevoorstel voor de franchisenemers: aankoopcentrale, financieringsoplossing, toegang tot innovaties, commerciële ondersteuning, communicatiecampagnes, toegang tot de exclusieve producten van het merk Afflelou, ondersteuning en opleidingen
  • Toegang tot de leveranciers: referentiëringscentrale en betalingscentrale
  • Een versnipperde markt = een bijkomende bron van groei
  • 188 eigen winkels: flagship, test en optimaal beheer van het netwerk
05
Een veerkrachtig financieel profiel dat kasmiddelen genereert
  • Een economisch model dat weinig kapitaal vraagt
  • Een model dat tot hoge rentabiliteit leidt

Een strategie die geënt is op sterke ontwikkelingsperspectieven </h2>

1

De expansie van het Alain Afflelou netwerk voortzetten op zijn nationale markten
2

Het aanbod van optische producten segmenteren
3

Een referentiemarkt worden in de hoortoestellen
4

Verdere ontwikkeling in Europa
5

Een internationaal merk uitbouwen
6

Steunen op een strategie van selectieve externe groei